Barokin taide

Barokin taide

Lähettäjä by on helmi 16, 2019 in Suomen

Termi barokki on hieman epäselvä. Monet tutkijat ajattelevat, että se on johdannainen portugalilaisesta sanasta barrocco, mikä tarkoittaa epätäydellistä tai epäsäännöllistä muotoa.

Ja jotkut, kuten filosofi Jean-Jacques Rousseau ajattelivat sen olevan peräisin italialaisesta sanassa barrocco, termi, jota käytetään kuvaamaan estettä muodollisessa logiikassa keskiajalla. Kasvavassa käytössä termi sisälsi alun perin kielteisiä merkityksiä, tuon ajan piirrokset katsottiin outoina ja toisinaan kiihkeinä. Mutta vuonna 1888 Heinrich Wölfflinin renessanssin ja Barokin (1888) termiä käytettiin virallisesti yksinkertaisena kuvailevana, mikä merkitsee erillistä taiteellista tyyliä.

Michelangelo Merisi Caravaggio

Michelangelo Merisi Caravaggio, joka tunnetaan yksinkertaisesti Caravaggiona, on joskus nimetty ”barokin maalauksen isäksi”, koska hän on edelläkävijä. Koulutettu Milanossa hallitsevassa manieristityylissä, hän kehittyi nopeasti omalla tekniikallaan käyttäen chiaroscuroa, dramaattisia valon ja pimeyden vastakohtia tehostamalla kontrastia tummiin ilmakehän kohtauksiin, joissa jotkut elementit valaisivat hyvin kuin valokeilassa.

Caravaggiosta tuli Rooman tunnetuin taiteilija, jonka maalaukset olivat Pyhän Matteuksen marttyyria (1599-1600) ja Pyhän Matteuksen kutsuminen (1599-1600). Myöhemmin hänelle annettiin suuri määrä uskonnollisia toimeksiantoja, vaikka monet heistä, mukaan lukien Pyhän Paavalin (1600-1601) ja Virginin kuolema (1601-1606), hylättiin sen jälkeen, koska maalauksien todellisuudet olivat liian järkyttäviä. Kuitenkin hänen työstään tuli niin vaikutusvaltainen, että myöhempiä sukupolvia, jotka ottivat hänen tyylinsä, kutsuttiin Caravaggistiksi. Hänen työnsä vaikutti moniin suuriin barokkitaiteilijoihin, kuten Peter Paul Rubensiin, Gian Lorenzo Berniniin, Jose Ribieraan ja Rembrandt van Rijniin.

Korkea barokki

Korkea barokki alkoi noin 1625-luvulla, ja sen painoarvo oli liikkeen ja draaman korostus, ja se kesti noin 1700-luvulle asti. Gian Lorenzo Bernini johti ja hallitsi aikakautta määrittelemällä veistoksen barokin tyylin. Hänen suojelija, mesenaattinsa kardinaali Scipione Borghese, oli yksi rikkaimmista ja tehokkaimmista miehistä Roomassa, ja Berninin varhaiset veistokset luotiin Cardinalin Borghese-palatsille. Proserpinan rapsin (1621-22) ja hänen Apollon ja Daphnein (1622-1625) kaltaiset teokset korostivat dramaattista realismia, voimakkaita tunteita ja liikettä, ja kun taidehistorioitsija Rudolf Wittkower kirjoitti, he avasivat uuden aikakauden historian historiassa.

Berninin pylväs (1656-1667), joka Pyhän Pietarin aukiolla kiertää, korosti kirkon liikkumista ja kaupungin pystysuuntaista liikettä Pietarin basilikaa vasten, sen patsas vuorattu katto näkyi etualalla. Kun kardinaali Scipione Borghese tuli myöhemmin paaviksi Urban VIII:ksi, Berninistä tuli myös tärkein arkkitehti Roomassa, kuten hänet nimitettiin Pyhän Pietarin pääarkkitehtiksi vuonna 1629. Hänen Baldachininsa ja pylvästönsä, jonka hän suunnitteli Pyhän Pietarin aukion ympärille (1656- 1667) esimerkki arkkitehtuurin korkealta barokista. Kun taidehistorioitsija Maria Grazia Bernardini kirjoitti, hän oli ”suuri, tärkein barokin taiteen päähenkilö, joka pystyi luomaan kiistattomia mestariteoksia, tulkitsemaan alkuperäisessä ja genialismismuodossa iän uusia henkisiä tunteita, antamaan kaupunkiin Rooman kirkko on täysin uusi kasvot ja yhdistää aikojen taiteellinen kieli.

Barokin jälkimainingit

Barokin aika päättyi rokokon syntymiseen Pariisissa 1720-luvulla. Jotkut tutkijat viittaavat rokokoota ”myöhäisbarokiksi”. Barokin taiteilijat olivat kuitenkin edelleen vaikuttavia rokokojaksolla, sillä Rubens vaikutti Jean-Antoine Watteaun, François Boucherin ja Jean-Honoré Fragonardin toimintaan. Koska rokokoota seurasi viidenkymmenen vuoden ajan uusklassinen tyyli, monet barokkitaiteilijat jäivät huomiotta. Clauden maisemamaalaukset vaikuttivat J.M.W. Turneriin ja Velázquezin vaikuttivat merkittävästi Édouard Manetiin, Pablo Picassoon ja Francis Baconiin.

Barokin jälkimainingit

Myös Caravaggio löydettiin uudelleen, mutta vasta 1900-luvun puolivälissä, ja hänen työnsä on myöhemmin vaikuttanut valokuvaajiin, elokuvantekijöihin ja taiteilijoihin. Bernin arkkitehtuuriin liittyvän kiinnostuksen herätyksen merkitsee useita nykyaikaisia ​​arkkitehtejä, kuten I. M. Pei, Richard Meier ja Frank Gehry. Gehry kutsui häntä, ”yhdeksi suurimmista vaikutteistaan.” Vastaavasti nykytaiteilijat, kuten Jenny Saville, Lisa Yuksavage ja John Currin, heijastavat Rembrandtin ja Rubensin teosten jatkuvaa vaikutusta.