Ihminen Ei Olekaan Maailman Napa

Ihminen Ei Olekaan Maailman Napa

Lähettäjä by on huhti 14, 2018 in Suomen

Kaksi mielenkiintoista isoa muutosta koko ihmiskunnan aate historiassa on suhteellisen saman kaltaiset. Ensimmäinen suuri muutos tapahtui kun lopultakin teoria siitä, että maapallomme on maailman napa romahti. Ihmiskunnan oli vaikea hyväksyä kauan vallinnutta teoriaa siitä, että taivaankappaleet eivät kierräkään maapalloamme. Astrologian ja tämän teorian tärkein kirja, Almagest, joka hallitsi puolitoista tuhatta vuotta koko tieteenalaa olikin todettu vääräksi. Emme olekaan maailman keskikohta vaan olemme planeetta, joka kiertää aurinkoa. Maapallomme onkin kuin kaikki muutkin taivaankappaleet. Tämä oli suuri kolaus ihmiskunnan historiassa ja muutti paljon historian kulkua niin aatteiden, filosofisten ideoiden, taiteen, tieteen kun uskonnon ja politiikankin suhteen. Maakeskisen todellisuuskäsityksen sortuminen ja vallankumous tapahtui noin neljäsataa vuotta sitten, joten todellisuudessa tämä vallankumous on tuore lähihistoriallinen asia ja lasketaankin uuden ajan aatehistoriaan. Tämä mullisti koko ihmiskunta ajattelun perustan ja perinteikkään: “olemme maailman napa”-ajattelun. Mutta lisää oli edessä.

Evoluutioteoria ja aikamme mahtavin kirja: Lajien synty

Kun Charles Darwin kirjoitti ja julkaisi kirjan Lajien synty 1859, alkoi seuraava vallankumouksille aalto samalle uskomukselle: Ihminen ei olekaan kaiken alku. Jos aurinkokeskinen maailmankuva syrjäytti ensin maakeskisen todellisuuskäsityksen ja pakotti ihmiskunnan toteamaan tieteen kautta, että maapallo ei ole universaali liikkumaton piste niin Lajien synty-kirja tai ylipäätänsä evoluutioteorian hyväksyminen muokkasi tätä alkanutta mullistusta enemmän siihen, että ihmiskunnan on hyväksyttävä, että edes ihminen ei ole maailmankaikkeuden keskipiste vaan vain osa evoluutioteoriaa ja osa isoa kokonaisuutta, joka kuitenkaan ei ole kuin pieni osanen koko maailmaa, planeettamme eliöstöä saati koko universaalia maailmankaikkeutta.

Evoluutioteoria ja aikamme mahtavin kirja: Lajien synty

Tätä on ihmiskunnan tänä päivänäkin vaikea pureskella, sillä vuosisatoja, tuhansia vuosia on ihmiskunta ollut sitä mieltä että koko maailmankaikkeus perustuu ihmisyyteen ja että jumala on luonut ihmisen maanpäälle johtoasemaan ylitse muiden lajien. Evoluutioteorian yleisellä hyväksymisellä on ollut iso muutos uskontoihin. Uskonpuhdistusten aikaan oli samankaltainen teoriointi ja uusien aatteiden puhkeaminen liikkeellä ja uskonnoista valtauskonnot muun muassa kristinusko, pyrki kaikilla tavoin palauttamaan yleisen aatteen ja filosofian takaisin teologiseksi filosofioinniksi, jonka keskipisteenä kuitenkin vielä on jumala mieluummin kuin tiede. Nykymaailmassa on vieläkin teologinen suuntautuma, joka ei usko evoluutioteoriaan tieteenä saati aatteena vaan pyrkii löytämään toisenlaisen totuuden. Evoluutioteorian pitkälle jatkuva, jopa antiikin kreikan ajoille saakka löydetty historia on kuitenkin ajansaatossa saanut niin paljon järjellistä tiedettä ja selitettyä faktaa taustalleen, että teoriaa on enää vaikea tai jopa lähes mahdoton kaataa. Mutta kiitos Darwinin opuksen, on evoluutioteoriaa kehitetty ja lähdetty tutkimaan tieteen kaikkien eri alojen, biologian, jopa psykologian lähtökulmasta ja se muokkaantuu edelleen läpi uusien löydösten ja tieteellisten läpimurtojen myötä.

Kirjan lähtökohdista kohti uutta aikakautta

Nykyisellään evoluutioteoriasta ollaan muokattu jo uusi versio ja evoluutioteorian pohjalta ollaan kehitetty esimerkiksi lääketieteessä ja kasvitieteessä toimintatapoja ja keksintöjä, joiden avulla ihmiskunnan tilaa ja mahdollisuuksia vaikkapa parantua sairaudesta tai voittaa kasvava nälän hätä saadaan kohennettua. Näiden kehityksestä ollaan montaa mieltä esimerkiksi geenimanipuloinnilla on omat kannattajansa ja epäilijänsä. Oli miten oli, evoluutioteorian ja Lajien synty kirjan tekemä merkittävä muutos niin lääketieteen, kuin minkä tahansa muun tieteen sekä geenitutkimuksen, historian tutkimuksen, aatteiden ja filosofisten suuntauksien muuttumisen seurauksena olemme matkalla kohti uutta ihmeellistä ajankautta ihmiskunnan historiassa. Jo yleisesti hyväksytyn teorian ollessa näin uusi historiallisen dokumentoinnin ja aatteiden valossa, voi kehitystä tässäkin teoriassa tulla vastaan hyvinkin pian ja sen eri haarat voivat jakautua ihan yhtä suureen osaan kuin on alun perin uskonnollisien aatteidenkin kanssa käynyt historiassamme.