Parhaat Palat Kirjasta: “The Art Of Happiness” osa 1

Parhaat Palat Kirjasta: “The Art Of Happiness” osa 1

Lähettäjä by on touko 30, 2018 in Suomen

Elämän käsikirjaksi kutsuttu teos: “The art of happiness” on mielenkiintoinen, upottava ja värikäs kirja, jossa Howard Cutler joka on länsimainen psykologi ja kirjoittaja sekä Dalai Lama, Tiibetin henkinen johtaja ja Tiibetin buddhalaisen koulun perustaja käyvät kanssa keskustelua siitä, mitä on onni ja miten muun muassa Tiibetin Buddhalainen filosofia ja Buddhalaiset opit sekä kulttuuri eroaa länsimaisesta kulttuurista. On hauska lukea kahden keskistä, niin sanottua haastamista, josta saa selkeän kuvan siitä miten erilaisia kaksi koulukuntaa voi olla psykologian ja filosofian lähtökohdasta. Tässä artikkelissa muutama palanen kirjan teksteistä, mitkä herättivät eniten mielenkiintoa.

Entiset elämät

Kirjassa käsitellään paljon uskomuksia, aatteita ja normeja mitä länsimaisessa psykologiassa on ja niiden olemassa oloa ja vakuuttavuutta Tiibetin buddhalaisuudessa ja myös suoraan sitä, mitä mieltä itse nykyinen neljästoista Dalai Lama näistä asioista on. Yksi mielenkiintoinen kappaleen osa käsittelee jo alussa suurta eroa kahden eri kulttuurin välillä eli aikaisempien elämien tuomaa jälkeä ihmisessä, mitä ei länsimainen psykologia tunnista tai ota millään lailla huomioon. Länsimaisen psykologian näkökulmasta ei ole mahdollista, eikä olla tunnistettu aikaisempien elämien vaikuttavan mitenkään tai niiden mahdollisten muistijälkien tai muiden jälkien sekä muistojen olevan ihmisessä. Niiden ylipäätään olemassa olo ei ole yleisesti hyväksyttävä oletus länsimaisessa kulttuurissa ja uskonnoissa. Toisin kuin Buddhalaisuuden perusteet sekä hindulainen uskontokunta näin uskookin. Mutta todellisuudessa ei olla myöskään millään lailla voitu tätä oletusta kumotakaan tai todistaa aikaisempien elämien olevan epätosi. On siis perusajatus, josta on lähdetty liikenteeseen ja länsimainen psykologia on perustunut siihen oletukseen, että tämä on epätosi väite. Dalai Lama kuitenkin kuittaa takaisin niin, että tämähän olisi täysin sama asia, että jokin esine on kateissa ja olet päättänyt, että se on siinä yhdessä huoneessa mistä etsit. Olet pois sulkenut kaikki muut huoneet ja mahdollisuuden siihen, että se mahdollisesti voisi olla toisessakin huoneessa tai ainakaan ei juuri tässä huoneessa mistä olet esinettä jo kauan etsinyt. Kierrät yhä uudelleen huonetta ympäri ja olet kääntänyt kaikki kivet ja kannot löytääksesi tuon kyseisen esineen siitä kyseisestä huoneesta. Mutta sinä itse päätit, että tässä huoneessa sen on oltava. Eikö kuulostakin erikoiselta? Sama on entisien elämien aiheuttamien muistijälkien kanssa. Olemme päättäneet ettei ole mahdollista, että meidän mielemme temput voisivat mitenkään johtua mistään muusta kuin tässä elämässä koetusta ja siksi länsimaisessa psykologiassa ei koskaan voida lähteä tutkimaan tai parantamaan ja muuttamaan asioita, mihin emme löydä selitystä elätystä elämästä. Ainoa mihin asia voidaan pukea on alitajunta ja sen tekemät tepposet mielellemme.

Entiset elämät

Onko onni sellainen asia, jonka kuka vaan voi saavuttaa?

Dalai Lama kertoo kirjassa, että hän uskoo onnen ja onnellisuuden olevan sellainen asia, jonka kuka tahansa voi saavuttaa treenaamalla mieltä. Valitettavasti aatteet sekä aikaisempi filosofia, joka on suuresti vaikuttanut psykologiaamme kertoo toisin, sillä muun muassa Freud ei uskonut yleiseen onnellisuuteen. Tästä syystä ja monien muiden suurten psykologian esi-isien ja aatteiden kautta on yleisesti tultu käsitykseen länsimaisessa psykologiassa, että hysteerinen epätoivo on mahdollista muuttaa yleiseen epäonneen. Muutos onnettomasta onnellisuuteen ei siis ole useinkaan mietitty vaihtoehto missään terapiamuodossa tai muussa psykologiassamme. Mitä se onnellisuus sitten lieneekään olevan, sillä edes länsimaisessa psykologiassa, sitä sanana ei ilmene teoksissa, opetuksissa eikä alan kirjallisuudessa liiammin koskaan ennen nykypäivää.